Попри те, що перевізники почали змінювати старі автобуси на нові з низькою підлогою, рівень сервісу у черкаському транспорті все ще залишається далеким від європейського. Досі містянам, які пересуваються у візках час від часу доводиться чути від транспортників нарікання, що візки займають багато місця в салоні або й взагалі відмовляються перевозити, мовляв, чекайте наступного автобуса. Про зневажливе ставлення до людей з обмеженими можливостями та проблеми, із якими вони стикаються чи не щодня, дізнавався сайт vikka.ua.
"Є працівники, які по-людяному ставляться, розуміючи ситуацію: водій під’їжджає ближче до бордюру, кондуктор просить звільнити площадку. Але є ложка дьогтю і вона, на жаль, у нашому становищі дуже болюча. Останнього разу це було наприкінці квітня. Я з донькою та подругою (у неї син теж візочник) поверталися після цирку додому. Сідали на зупинці біля Будинку Торгівлі. Побачивши нас, водій тролейбусу №10 зупинився за півтори метри від бордюру та ще й навпроти стовпа. Я так розумію, що вони розраховували, що ми не заїдемо до салону. Я зайшла і попросила кондукторку, щоб вони трохи під’їхали, але вона ніяк не зреагувала. Довелося самим виходити на дорогу, спочатку хлопчика занесли. Та раптом водій закрив двері. Звісно, всі обурилися, і один із пасажирів допоміг занести візочок з донькою", – розповідає Тетяна Новакова.
Такі випадки у місті, на жаль, непоодинокі. Свого часу жінка вже зверталася безпосередньо до перевізників. Там обіцяли розібратися.
"Буває таке, що спеціально від’їжджають або кажуть "не сідайте – в наступний сядете", або навіть відверто "зі своїми коляками немає як пройти". Це дуже неприємно і боляче чути. Чому моя дитина має вдома сидіти? Я хочу, щоб вона жила нормальним життям – ходила і в театр, і в кіно, і просто на прогулянку. Ніхто не може відібрати у нас це право", – додає жінка.
Голова громадської організації "Життя без бар’єрів", заступник голови комітету доступності міста Черкаси Леся Валяєва констатує: проблеми з пересуванням у транспорті міста є в усіх осіб з інвалідністю.
"Це проблема не тільки візочників. Були випадки, коли глухоніма людина проїжджала свою зупинку і була змушена повертатися кілька кварталів, бо кондуктор запитувала, чи є хтось на вихід, але її почути не мали змоги. По візочниках така сама ситуація. Ми спеціально моніторили транспорт та змогли сісти тільки на шосту транспортну одиницю 22 маршруту. Хоч вони позиціонують себе як доступний транспорт зі низькою підлогою, але насправді ми стояли на зупинці годину. Автобус то задалеко ставав, то не під’їжджав до бордюру. Я заходила в салон і бачила байдужість водіїв і кондукторів", – зазначає голова ГО "Життя без бар’єрів".
Після такого експерименту громадські активісти ініціювали відкриту нараду для перевізників, аби запропонувати їм допомогу – проведення навчань для кондукторів і водіїв.
"Звільняти кондукторів і водіїв – це не вихід із ситуації. Проблем це не вирішить. Часто люди так роблять, бо не знають як поводитися, соромляться, ніяковіють, побачивши особу з інвалідністю. Їм треба пояснити: якщо пасажир-візочник, то робимо те і те, якщо незряча людина – то треба робити те і те. І це потрібно не тільки для осіб з інвалідністю, а й для маломобільних груп населення, а це більше 55 відсотків. Це і мами з дітками на візочках, вагітні жінки, люди похилого віку, діти до 7 років, особи з інвалідністю, а також тимчасово травмовані. Це як лотерейний квиток – кожен із нас може стати маломобільним травмувавшись чи зламавши кінцівку", – констатує Леся Валяєва.
Наразі активісти сподіваються провести навчання для транспортників та чекають, коли в мерії узгодять графік навчань. Проте, як виявилося, в управлінні транспорту про це не знають.
"Ми спільно організовували зібрання, однак ані протоколу зустрічі, ані витягу з нього щодо моїх подальших дій я не отримував. Скажуть підготувати графік – зробимо", – зазначає начальник управління транспорту департаменту ЖКК Черкаської міської ради Віталій Москаленко.
У мерії додають: з початку року від містян з інвалідністю надходило тільки два звернення на неналежне обслуговування у транспорті.
"Одне звернення стосується вище загаданого тролейбусу, друге – автобусу №22. Останнє порушення виявили минулого тижня. Автобус їздив по маршруту зі зламаним пандусом і водій навіть не повідомив про це власника. Автобус одразу ж зняли з маршруту для подальшого ремонту", – додає чиновник.
Як повідомляв сайт vikka.ua, у Черкасах маршрутка на ходу погубила колеса.