З кінця ХІХ століття і до початку 1960-х років Черкасами пролягала гілка залізниці, яка з’єднувала в єдиний транспортно-вантажний вузол вокзал, пристань і цукрозавод.
Про неї відомостей небагато і було б ще менше, якби не дід Льоня. Він щосереди заходив до редакції по свіжу газетку, а потім полюбляв мандрувати черкаською минувшиною аж допоки йому тактовно не натякнеш, що день хоч і "у півноги", яким зазвичай є середа в місцевих редакціях, та все ж робочий. І ось що якось розповів Леонід Омельченко, якщо трохи причесати його оповідку та прибрати безліч текстових відгалужень.
На початку 1960-х міською залізницею керував Роман Мосенкіс. Що таке міська залізниця, молодь, мабуть, не втямить, а старі люди пам’ятають, що тоді поїзди проходили мало не через теперішній центр міста, там, де тепер обласний архів, а ще була швейна фабрика. Далі рухалися у різних напрямках, адже в Черкасах було облаштовано чотири залізничні станції – "Заводська", "Змагайлівська", "Рафінадна", "Порт". Перші дві обслуговували будівництво хімії, "Рафінадна" – цукровий завод і консервний комбінат, на станції "Порт" вантажі перекидалися з барж у вагони і навпаки. Місто було, як мурашник…