додому Новини Дожилися. Без втручання прокуратури в Черкасах не можуть полатати ями на дорогах

Дожилися. Без втручання прокуратури в Черкасах не можуть полатати ями на дорогах

0

Гучна історія публічного акціонерного товариства "Черкаський асфальтобетонний завод" нагадує сніговий ком, в якому між собою переплелися позиції депутатів міськради, міського голови, міськвиконкому, самого підприємства та його партнера КП "ЧЕЛУАШ". Складності ситуації додало залучення господарського суду та прокуратури. У кожної зі сторін своя правда.

50 % +1 акція ПАТ "Черкаський асфальтний завод" належить Черкаській міській раді. Решта акцій – приватним акціонерам. Окрім того, що АБЗ виготовляє асфальт, він ще може ремонтувати дороги. У 2014 році асфальтний завод виграв тендер на ямковий ремонт доріг в Черкасах. З того часу завод постійно фігурує у скандалах.

 

Гроші по колу

На одній із останніх сесій міськради гаряча дискусія розгорілася навколо двох претензій до Черкаського АБЗ. Підприємству дорікають покладеним у 2013 році асфальтом, який "зійшов зі снігом". Також депутати вимагали з'ясувати, хто, окрім міської ради, є співвласниками заводу і хто впливає на дії підприємства. За традицією така ситуація не могла не стати підґрунтям для чергового раунду протистояння секретаря Черкаської міськради Олександра Радуцького та міського голови Сергія Одарича. Останнього секретар міськради звинуватив у "кришуванні" підприємства.

На цьому фоні не менш гучним став конфлікт між "Черкаським АБЗ" та КП "ЧЕЛУАШ". Підприємства були винні один одному гроші. Проте "ЧЕЛУАШ" більше. Тому асфальтний завод звернувся до суду. Рахунки комунального підприємства заморозили і робота КП "ЧЕЛУАШ" упродовж двох тижнів була майже заблокована.

За словами директора департаменту житлово-комунального комплексу Черкаської міської ради Андрія Наумчука, комунальне підприємство завинило ПАТ "Черкаський асфальтобетонний завод" 420 тисяч гривень за асфальт. Разом зі штрафами та судовими зборами сума досягла 572 тисячі гривень. Водночас борг асфальтобетонного заводу перед КП "ЧЕЛУАШ" становить 209 тисяч гривень. Гроші міськарада на погашення боргу "ЧЕЛУАШ" спрямувала, але зі втратами. Згідно із судовою процедурою, більше 150 тисяч бюджетних коштів "вилетіло в трубу" санкцій та зборів. Причини, через які підприємства не змогли вирішити проблему полюбовно і провести взаємозалік, в департаменті ЖКК назвати не змогли.

Натомість керівник АБЗ залучення суду у вирішенні такого господарського питання бачить цілком нормальним кроком. "Господарський суд – це не страшно. Навпаки, це дуже гарний інструмент для вирішення суперечок", – коментує ситуацію голова правління ПАТ "Черкаський АБЗ" Олексій Гужва. При цьому він зазначає, що саме з відсуджених у "ЧЕЛУАШ" коштів буде гаситися борг АБЗ перед "ЧЕЛУАШ".

 

Комунальна, кримінальна чи політична справа?

Для голови правління АБЗ втручання в господарську діяльність судових чи правоохоронних органів – справа майже звична. Минулого року підприємство виграло тендер на поточний ремонт доріг. Провело восени 2014 року ямковий ремонт на ділянках по 37 дорогах міста. Та вже в березні 2015 року з`ясувалося, що на 13 вулицях покриття не затрималось. 31 березня 2015 року комісія у складі директора департаменту житлово-комунального комплексу Черкаської міської ради Андрія Наумчука, начальника управління вуличної інфраструктури Сергія Отрешка, керівника ПАТ "Черкаський асфальтобетонний завод" Олексія Гужви обстежила ці вулиці. В результаті було складено акт про дефекти ремонту, "які підрядник зобов`язується усунути протягом 60 робочих днів з дати підписання цього акту". Гужва акт підписав, але ні за 60 робочих днів, ні за 4 місяці жодна яма на вказаних дорогах не зникла.

У міськвиконкомі здивовані такою позицією підприємства. Як правило, у разі якщо з вини підрядників ремонт був виконаний неякісно, виконавців не доводилося примушувати виправляти помилки у примусовому порядку. Як приклад Андрій Наумчук наводить ситуацію з тріщинами на вулиці Канівській. За словами чиновника, виконавець – "Черкаси-Інтерстрой" добровільно усунув недоліки дорожнього покриття.

Слід зазначити, що до цього випадку Черкаський асфальтобетонний завод як підрядник, субпідрядник та насамперед виробник асфальтного матеріалу не викликав дорікань з боку замовників. "У випадку з черкаським АБЗ я був спокійний. Підприємство на 50 % є комунальним. І якщо щось пішло б не так, я був впевнений, що підприємство без проблем усунить недоліки", – пояснив Андрій Наумчук.

На сьогодні Черкаською обласною прокуратурою вийняті документи, пов`язані з виконанням спірних робіт, що були в розпорядженні департаменту житлово-комунального комплексу та асфальтобетонного заводу. В заяві, що 8 червня була направлена до правоохоронного органу департаментом житлово-комунального комплексу, службових осіб ПАТ "Черкаський асфальтобетонний завод" звинувачують у шахрайстві в особливо великих розмірах та розтраті майна.

"Бюджетні кошти у сумі 2 868 817,20 гривень були використані на надання послуг з поточного ремонту з використанням неякісних матеріалів, що завдало збитків в особливо великому розмірі бюджету міста", – йдеться у заяві. При цьому на останній сесії міськради Олександр Радуцький заявляв, що підприємство вчинило збитків майже на 1 мільйон гривень. Це в три рази менше зазначеного в заяві департаментом житлово-комунального комплексу.

З боку АБЗ і з боку сторони-обвинувача були проведені лабораторні аналізи покладеного асфальту. Ці експертизи проводилися різними лабораторіями та в різні часи. Результати в них теж отримані протилежні. Завод тестує кожен випуск продукції і так гарантує її якість. На замовлення комунальників був протестований асфальтний матеріал, що залишився на дорозі більш ніж через півроку після покладення. За словами комунальників, в цьому асфальті не дорахувалися низки складових: "занижений коефіцієнт ущільнення, мінеральний порошок в асфальтобетонній суміші відсутній".

28 липня прокуратура вилучила документи у Черкаського асфальтобетонного заводу. Коментуючи ситуацію, голова правління ПАТ "Черкаси АБЗ" Олексій Гужва зазначив, що хоча він і підписав акт, зобов`язання підприємства по ньому під великим питанням. На його думку, документ не відповідає стандартам юридичного документу. "Спочатку цей акт не був затверджений Наумчуком. На початку квітня я написав йому листа, щоб він направив мені акт. Він мені його не надав. Це перше. І друге: де написано, що вказані недоліки виникли з вини АБЗ? Де взагалі вказано, що роботи виконував АБЗ? Ці вулиці ремонтувались неодноразово іншими підрядниками", – заявив керівник ПАТ "Черкаси АБЗ".

 

Золотий вік Черкаського асфальтобетонного заводу

Черкаський асфальтно-бетонний завод за ініціативи міського голови Володимира Олійника був акціонований у 1998 році. З того часу і до сьогодні 50 % заводу належить громаді Черкас, а решта 50 % – приватним акціонерам. Прізвища акціонерівголова правління ПАТ "Черкаси АБЗ" Олексій Гужва назвати відмовляється, посилаючись на закритість цієї інформації. При цьому сам зізнається, що є власником лише одної акції.

З початку 2000-х підприємство вважалось збитковим і фактично могло стати банкрутом. Після приходу до влади Сергія Одарича у серпні 2007 року акціонери підприємства переобрали голову правління ВАТ "Черкаський АБЗ" та затвердили новий склад наглядової ради підприємства. З тих пір асфальтобетонний завод уперше за тривалий час почав отримувати прибутки та сплачувати податки. Якщо останнє півріччя до зміни керівництва – завод закінчив зі збитками у 150 тисяч гривень, то через наступні півроку розрахувався з боргами і одержав перший прибуток у 25 тисяч гривень. Показово, що за перші півроку після "внутрішньої реформи" на заводі більш ніж удвічі збільшилося виробництво асфальту. І як зазначав сам міський голова у коментарі vikka.ua, "міський бюджет протягом останніх років не надавав дотацій АБЗ.

Золотий вік підприємства окреслений ще й тим, що за цей час на АБЗ була проведена модернізація без залучення бюджетних коштів. На його базі встановили найсучаснішу в Україні лінію по виробництву асфальту. З того часу і на сьогодні завод випускає асфальт найвищої якості. У 2012 року ціна асфальту на Черкаському АБЗ була одна з найнижчих в Україні – 970 грн за тонну.

На сьогодні, за словами голови правління ПАТ "Черкаси АБЗ" Олексія Гужви, підприємство сумлінно виплачує податки, а заробітна плата працівників вище ніж середня по Черкаській області. При сезонній зайнятості штат і кількість працівників не змінюється і залишається сталим протягом довгого часу. "В мене працює 16 осіб. Наші спеціалісти проходили спеціальне навчання. Таких фахівців по області просто не знайти", – зазначає Олексій Гужва.

За його словами, зараз завод має замовлення як від комунальних підприємств, так і від приватних замовників. Підприємство постійно бере участь у тендерах. Причому по рівню обладнання та продукції конкурентів у черкаського АБЗ в Черкасах немає. Щебенево-мастильний асфальтобетон (ЩМА), який виготовляє завод, є провідною технологією. Вона популярна в Європі. В Черкасах аналогів такого асфальту немає. Вулиці, де було проведено капремонт з залученням ЩМА, за словами керівника підприємства, кращі в Черкасах як по якості, так і по комфорту.

Якби підприємство працювало на повну міць, то могло б покрити потреби міста в асфальті. Зараз, звісно, про такі обсяги мова не йде. Складна ситуація в країні вплинула на продуктивність. "Цей рік в два рази гірше, ніж минулий, а минулий рік трішки гірший ніж попередній", – окреслив тенденції керівник АБЗ. До економічного спаду в країні прибутки підприємства мали позитивну динаміку. Так, у 2011 році товариство отримало чистий прибуток у розмірі 86 тисяч гривень, у 2012 році – 372 тисячі гривень, у 2013 році – 1044 тисячі гривень. За рішенням збору акціонерів прибутки підприємства були розподілені на погашення боргів.

Тим часом цього року ямковий ремонт за рішенням депутатів без тендеру виконує КП "ЧЕЛУАШ".

Кілька тижнів тому депутат міськради Араїк Мкртчян став власником однієї акції Черкаського асфальтобетонного заводу. Акцію народний обранець подарував міській раді, щоб та могла впливати на діяльність підприємства. Як зміняться після цього відносини між заводом та містом, прогнозувати не береться навіть Олексій Гужва. Тим паче, що ні акції, ні відповідних документів щодо змін у складі акціонерів він ще не бачив.

Немає ясності і в строках розслідування прокуратури. У разі, якщо діло дійде до суду, справа взагалі може затягнутися до холодів. У найгіршій перспективі дороги залишаться взагалі без ремонту, або він буде проведений наспіх, халтурно і ледве дотримається до весни.

 

Галина Кобзар, vikka.ua

 

БЕЗ КОМЕНТАРІВ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Exit mobile version