Online TV
КориснеПрофесії поза часом: як змінилася робота і світогляд митців...

Професії поза часом: як змінилася робота і світогляд митців з часів CРСР до сьогодення

- Advertisment -

Складнощі вчителювання не викликають сумнівів: зазвичай люди розуміють, що ця професія потребує значної самовіддачі, постійного вдосконалення, для чого необхідні час і зусилля. Чого не скажеш про легковажне ставлення до фотографів — іншої складної професії, яка досі потерпає від стереотипів минулого.

Уявімо початок 60-тих років. Тоді у радянському Харкові фотографів для побутових ательє випускає технікум. Там відсутній художній підхід, а до фотографії ставляться як до одноманітного ремесла. До середини 60-х у місті не було фотоклубів, про творчу  фотографію мова йшла лише в неформальних колах. Митці влаштовували домашні посиденьки, де могли годинами обговорювати роботи колег, експерименти з фільтрами й світлом.

Лише ця неформальна камерність давала ентузіастам свободу. Поза квартирами показ нестандартних світлин викликав, як мінімум, нерозуміння чи осуд глядачів, як максимум — увагу правоохоронців та КДБ. Олег Мальований, представник Харківської школи фотографії, добре пам’ятає, як доводилося «викручуватися», спілкуючись з представниками радянської держбезпеки.

Олег Мальований, фотограф: «Якщо доходило до розмов в органах (а до цього доходило), запитували: “А що це взагалі таке?”. Найдоступніша для них і частково правдива відповідь — це сновидіння. Вважайте, що це такі фантазії, звернення до прекрасного. Здавалося б, мета цензури — захищати державні таємниці, але насправді цензура стосувалася вільнодумства — усього, що не бажано було показувати. Це могло бути буквально все що завгодно. Сфотографував жебрака на вулиці або смітник — негатив, який є у будь-якому суспільстві — чекай на питання».

В схожій ситуації опинилися у митці не лише в Україні, але й у інших країнах Радянського Союзу. Художниця-керамістка з Молдови Олена Прутяну згадує, як їй доводилось ухилятися від вступу до комуністичної партії й уникати пропаганди у своїх роботах. Також Олена розповідає, як партія диктувала теми і сюжети в мистецтві — що, як і коли треба створювати.

Олена Прутяну, художниця з Молдови: «У той період, приблизно в 1980-х роках і до падіння радянської влади, основним напрямом був радянський реалізм, щось подібне. Ті, хто не погоджувався пропагувати Леніна та радянського солдата, делікатно ухилялися від цієї теми. Я думаю, що належу до цієї групи».

Запит у Радянському Союзі був на фотокореспондентів для газет і журналів. А втім, Олег Мальований усерйоз зацікавився більш специфічною справою — обробкою фотошарів під час проявлення плівки. Завдяки такій техніці виходили неймовірні ефекти. Кожну спробу митець записував і намагався повторити, щоразу виявляючи нові деталі.

Фотограф самотужки вивчав різні фототехніки за німецькими книжками. Дістати їх було надскладно, але Олегові пощастило — він отримав їх від старшого брата, який повернувся зі служби у Німеччині. Пізніше в колі однодумців з’явилася ідея заснувати творче об’єднання, яке сьогодні відоме як Харківська школа фотографії. Престижна назва, хоча за визнання інколи й дотепер доводиться боротися, каже Олег. В уяві пересічних людей фотограф часто — не більше, ніж людина з камерою.

Олег Мальований: «Оце зневажливе “Ей, фотографе! Підійди-но сфотографуй нас”, без поваги, триває дотепер. А зараз тим більше, адже камеру має мало не кожен зустрічний».

Згадайте, як десять років тому почався бум фотографів. Смартфони ще не знімали настільки якісно, як зараз, а більш-менш пристойні камери були доступними. Тоді перші кроки у кар’єрі робила фотографка із Харкова Вікторія Якименко. Музичні кавер-концерти друзів, репетиції, прогулянки містом — разом із хлопцем вони знімали все підряд на звичайнісіньку «мильницю».

Згодом назбирали грошей на професійну техніку та стали постійними гостями масштабних міських фестивалів і концертів. Знімали безкоштовно. Вікторія навіть і не пригадає момент, коли хобі переросло у бізнес.

Вікторія Якименко, фотографка: «Дуже довгий час ми знімали, тому що нам це подобалось. І потім нам за це почали платити. Немає такого періоду, з якого ми стали комерційними фотографами. Ми і зараз іноді фотографуємо щось безкоштовно бо нам це по кайфу».

Дівчина вважає, що сьогодні неможливо працювати лише в одному жанрі. Якщо прагнеш розвиватися у цій сфері та заробляти, готуйся знімати не лише «для душі», але й весілля, корпоративи, концерти, інтер’єри.

40 років тому закони у сфері мистецтв диктувала партія, але за часів вільного ринку все змінилося. Тепер головним став клієнт, а він найчастіше не зацікавлений у розвитку мистецтва — для нього важлива вигода. Митці зараз обмежені не догмами комунізму, а дедлайнами і технічними завданнями.

Анна Васіна, дизайнерка з Молдови: «Зараз краще, тому що не існує такого поняття, як цензура. Хіба що цензура йде від клієнта і від того, що він не бачить нічого іншого, крім того, що навколо нього. А ви як прогресивний дизайнер хочете зробити щось подібне до Європи, підвищити місцевий візуальний рівень».

Державі же митці зараз не дуже потрібні. Поодинокі замовлення, які можна отримати в Молдові, часто віддають близьким родичам чиновників. На якусь системну підтримку мистецтва у державних інститутів банально бракує коштів.

Олена Прутяну, художниця з Молдови: «Ми невидимі для міністерства культури. Кажуть, що коштів немає. І навіть якщо вони знаходять трохи грошей, щоб подарувати художникові, тут виникає ще одна проблема — фаворитизм. Усі хочуть, щоб родичі та друзі стали лауреатами. Ось чому я ніколи не вірю в цінність нагород, отриманих тут, у Молдові. Приз вартий чогось, якщо він отриманий десь за кордоном».

Із розпадом Радянського Союзу митці стали більш незалежними від держави. Це усунуло централізовану цензуру, але й змусило культурну сферу адаптуватися до умов ринку. Тепер недостатньо просто гарно малювати чи фотографувати — щоб бути успішним, митець має ще й ефективно просувати свої роботи.

Анна Васіна: «Існує стереотип, що ви можете легко заробляти на дизайні. Це не так. Ви заробляєте, коли працюєте наполегливо і добре. Щоб добре заробляти, маючи посередні результати, ви повинні бути кращим менеджером, аніж дизайнером. Складно, коли ти фрілансер, тому що ти повинен мати ще одну якість: хорошого менеджера — знати, як використовувати свій час, як говорити з клієнтом, переконати його або її аргументами. Ніхто не вчить нас, як це робити». 

Сучасність надає багато можливостей для мистецької діяльності, а от наскільки вдасться зберегти авторське бачення, залежить від самого майстра.

Вікторія Якименко: «На комерційних зйомках ти не митець, а ремісник. Маєш чекліст: зняти загальні плані та кожного промовця, побільше деталей. Політ фантазії можливий здебільшого на концертах, хоча й там є певні вимоги від клієнтів. Я би хотіла, щоб мене вважали митцем, але поки що відчуваю себе ремісником. Я не закладаю в свої роботи прихований сенс, не намагаюся через фотографію передати власні почуття. Я показую життя таким, яке воно є».

У Радянському Союзі творча людина мала бути ще однією цеглиною у великому мурі пропаганди. Держава диктувала, що знімати, які скульптури створювати та на які теми писати. При цьому слухняний митець, особливо якщо він мав партійний квиток, почувався захищеним і не мав проблем із грошима.

З падінням радянської імперії цензура зникла, а з нею й майже будь-яка державна підтримка. Зараз митцеві відкритий увесь світ, але, щоб підкорювати його і не бути голодними, люди творчих професій мають бути ще й хорошими бізнесменами.

Джерело: Сусіди.

Вікка
Віккаhttp://www.vikka.ua
Ми інформуємо населення про події в місті, області, країні, світі.
- Advertisement -

У Черкасах викрили мережу з торгівлі нелегальними цигарками

У Черкасах троє осіб постануть перед судом за незаконну торгівлю тютюновими виробами. Йдеться про діяльність мережі кіосків із написом...

На ексмера Черкас подали до суду про стягнення активів

Мін’юст подав позов до Вищого антикорупційного суду про стягнення активів у дохід держави з колишнього народного депутата та ексмера...

Цікаве:

Що таке КБД масло і чому його використовують

Конопляну олію КБД отримують з органічно вирощеної волокнистої коноплі...

Чому варто вибрати професійну фотосесію для вагітних

Вагітність — особливий час, наповнений трепетом і очікуванням. Багато...
- Advertisement -

ЧитайтеТАКОЖ
Рекомендовано для Вас